27.3.09

LAW501 Renesse-Ouddorp
20-3-2009

Een superzonnige lekker frisse (8-11 graden) dag met een matige oostenwind. Het parkeren van de auto in Renesse in de buurt van het strand is zelfs in de wintertijd niet gemakkelijk maar ik vond een plekje in de Oosterbaanweg.
Om 9.30 startten we. Dwz de hond en ik. Eerst naar de dorpskern met veel gesloten restaurants en cafés. Het centrum behoort nog een paar weken aan de inwoners toe. Van Pasen tot september wordt het verhuurd aan de toerist. Het kon me niet deren. Even ten oosten van het dorp gaat het tussen de residenties naar het strand dat hier gigantisch breed is. De Noordzee is kalm met de aflandige wind.

Hier en daar een hondenliefhebber is alles wat we aan menselijk leven zien. Tot aan de Brouwersdam is het strand en dan volg ik de dijk die bij de Kabbelaarsbank wordt overgestoken naar het wat decadent aandoend Port Zelande. Terug naar de tijd van Napoleon maar dan wel met frieten. Tot aan de Punt van Goeree loop ik parallel aan de weg maar een paar km voor Ouddorp volgt het pad de zigzaggende dijk die nog trekjes heeft van een echte zeedijk. Ouddorp lijkt een gezellige plaats. Of dit ook zo is in het toeristenseizoen weet ik niet maar dan zou ik hier niet gaan wandelen.
Op deze trip zie je zee, dijk en meer en de enorme effecten die wij hebben op onze omgeving kunnen hebben. Gelukkig zie op veel plaatsen de nieuwe natuur ontstaan juweeltjes van natuurgebied met duizenden vogels die allemaal lijken te kwetteren: ik was hier eerst.
Al met al een mooie tocht met ongeveer 40% onverharde weg.

Afstand op LAW: 20,6 km. Aanloop: 500 m. Uitloop naar bus station Ouddorp: 1 km. Naar auto: 600m.
Persoonlijke waardering: **/****

1 opmerking:

Anoniem zei

Je lijkt er klaar voor te zijn ...
De komende weken ben je op weg, stap voor stap dichter bij een doel dat al lange tijd wenkt. Nemen wat komt en verbeten doorzetten. Op de duur aangepast aan het stap voor stap ritme en genieten van iedere dag. Jij en de elementen. Denken ... en als een (nog) beter mens terug de draad oppikken als het allemaal voorbij is.
Ik wens je een prachtige tijd toe.